Zoek

Hoe Kies Ik een Merk voor mijn schoonheidssalon

Geschreven door
Judith
Hoe kies ik een (nieuw)merk voor in mijn salon? Dit is een vraag die vaak te horen krijg van schoonheidssalons. Ik hoop dat ik vandaag iedereen met deze vraag een zetje in de juiste richting kan geven.

Inhoud - Hoe Kies Ik een Merk voor mijn schoonheidssalon

Wat écht belangrijk is bij het kiezen van een professioneel merk

Elk jaar groeit het aanbod van schoonheidssalon en (internationale) leveranciers. Logisch dat als je een salon wil starten, je af en toe de bomen door het bos niet meer ziet. Daarom heb ik een lijst met aandachtspunten gemaakt waar je op moet letten voor het maken van een goede keuze.

Je doelgroep

Dit is misschien wel één van de belangrijkste pijlers bij het kiezen van een merk, de doelgroep. Je kunt nog zo’n mooi en goed product hebben, maar als je er de klanten niet voor hebt, dan houdt alles op.

Als je bijvoorbeeld overwegend klanten hebt van 55 jaar en ouder, past daar geen merk bij dat in eerste instantie is ontwikkeld voor de jeugd. Heb je juist een jongere doelgroep? Dan kan je kiezen voor een merk dat zich daarop richt en bijvoorbeeld ook vertegenwoordigt is op sociale media.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat bepaalde merken alleen voor oudere mensen zijn, maar over het algemeen heeft die doelgroep (kinderen de deur uit, huis afbetaald) meer te besteden dan de moeders met (studerende) kinderen en een parttime baan. Dan kom ik ook gelijk op mijn tweede pijler. De financiële kant.

Het kostenplaatje

Vanuit financieel oogpunt kun je dus twee doelgroepen aantrekken. Mensen die veel of mensen die weinig te besteden hebben. De ervaring leert dat als je hogere tarieven hanteert, daar inderdaad ook andere klanten op af komen die meer te besteden hebben. Andersom geldt dit natuurlijk ook.

Ik adviseer daarom wanneer mogelijk met twee lijnen te werken. Namelijk een wat duurdere lijn voor degene die een goed zakcentje hebben en een budgetvriendelijke lijn, voor degene die wat minder te besteden hebben. Op die manier kun je bij het kiezen van een leverancier met twee merken, twee doelgroepen aantrekken. Een win-win situatie dus.

Locatie

Welke doelgroep je gaat aantrekken hangt ook samen met waar je salon gevestigd is. Is dit een hele dure winkelstraat á la P.C. Hooftstraat of is de buurt minder gericht op luxe-winkels.

Marketingmateriaal

Let op of er geen torenhoge kosten zijn verbonden aan promotiemateriaal. Hoe leuk is het namelijk om een tasje, folder of proefje mee te kunnen geven aan klanten? (Mits de kosten betaalbaar voor jou zijn!). Vraag ook of er beeldmateriaal beschikbaar is voor op je eigen social media en in de salon.

Minimale start- en ordergrote

Als beginnende ondernemer, heb je niet altijd budget voor handen om alles groots aan te pakken. Merken die hoge instaptarieven rekenen vallen daarom automatisch af. Kies een merk waarbij je voor een kleiner bedrag een compleet pakket hebt, waardoor je wél aan de slag kan en later kan uitbreiden.

Let er hierbij op dat wanneer je bij wil bestellen, je bij sommige merken ook te maken krijgt met een minimale ordergrootte. Zo kan het zijn dat je meer verzendkosten moet betalen bij een kleinere order, iets om rekening mee te houden dus!

Acties en aanbiedingen

Worden er door het merk aanbiedingen en acties georganiseerd? Soms hebben jouw klanten een extra zetje nodig om een product aan te schaffen. Dit kun je doen door een (kleine) korting te geven, natuurlijk wil je niet dat dit ten kosten gaat van je eigen omzet. Kijk ook of het merk deze acties ondersteunt door bijvoorbeeld een poster of instgram afbeelding zoals hieronder aan te bieden.

Cursus aanbod

Cursussen en trainingen zijn natuurlijk nooit overbodig. Kijk daarom wat een merk aanbiedt aan (product)trainingen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er introductiedagen en opfriscursussen worden aangeboden. Kijk ook waar deze worden gegeven, welke datums en of kosten aan verbonden zijn.

Persoonlijke begeleiding

Zelf had ik, misschien meer dan gemiddeld, veel begeleiding nodig bij het starten van mijn salon. Ik vond het daarom bijvoorbeeld heel prettig dat ik werd ondersteunt en dat de trainers mij hielpen met het uitkiezen van passende producten.

Let bij het kiezen van een merk daarom op of er ruimte is voor persoonlijke aandacht. Bijvoorbeeld of er een mogelijkheid is om bezocht te worden in de salon. Dit lijken kleine dingen, maar samen zorgen ze voor een fijne samenwerking met een merk.

Bereikbaarheid

Het ligt natuurlijk per persoon waar je je prettig bij voelt. De een heeft meer behoefte aan begeleiding dan de ander. Toch is er één ding waar we allemaal gebaat bij zijn en dat is een goede bereikbaarheid van het merk dat je gaat kiezen. Kijk of het merk telefonisch, via de mail én via whatsapp bereikbaar is voor vragen of opmerkingen. Let er daarbij op of contact op alle ‘kantoordagen’ mogelijk is.

Bonus: valkuilen

Naast de aandachtspunten heb ik ook een selectie gemaakt van zaken die je vaak vergeet bij het kiezen van een merk. Dit zijn de zogenoemde ‘kleine lettertjes’. Dit zijn zaken die je vaak over het hoofd ziet, maar die wel belangrijk zijn.

Onverwachte prijsverhogingen

Let goed op hoe vaak de leverancier de prijzen van de producten verhogen en met welk percentage dit mag gebeuren. Zo kom je niet voor onaangename verassingen te staan wanneer je je eenmaal hebt verbonden met een merk.

Eco-friendly / cruelty free/ vegan?

Een keuze van een merk hangt uiteindelijk ook samen met persoonlijke waarden en in hoeverre je deze door wil voeren in je bedrijf. Veel merken houden bijvoorbeeld al in meerdere of mindere mate rekening met het milieu. Dit kan door de keuze van bepaalde ingrediënten en verpakkingen. Informeer gerust bij een bedrijf op welke manier. Wil je een ´volledig´ ecologisch, natuurlijk of vegan merk beïnvloed dit natuurlijk je beslissing.

Ben je de enige in jouw omgeving?

Je bent met je salon gevestigd in een buurt of wijk. Meestal haal je de meeste klanten dan ook uit dit gebied. Het is belangrijk dat je kijkt naar het type mensen wat daar woont en welke andere salons hier al zitten.

Je wil dat klanten speciaal naar jou salon komen voor een unieke ervaring. Let er daarom op dat er niet een straat verderop een andere schoonheidsspecialist zit met hetzelfde merk.

Tips

Bekijk hier of er al iemand met Mineral Skin Cosmetics in je omgeving werkt.

Exclusiviteit

Je wil niet dat klanten thuis aan de haal gaan met producten die jij in je salon gebruikt voor een professionele behandeling. Kijk daarom of jij als schoonheidsspecialist exclusief recht hebt op bepaalde producten en salonverpakkingen. Bijvoorbeeld door een inlogcode op de website van de leverancier te gebruiken.

Behandeltarieven

Kijk ook welke merken en prijzen worden gehanteerd bij salons in de omgeving. Ook voor het vaststellen van je behandelprijs is het goed om te weten welke prijzen je concurrenten hanteren. (Dit betekend niet dat je automatisch onder deze prijs moet gaan zitten.) Het is belangrijk behandeltarieven te hanteren op basis van wat je aanbied.

Zijn er verplichte afnames?

Kijk goed wat er in de voorwaarden over verplichte afnames staat. Een verplichte afname is dat je per periode voor een minimaal bedrag, verplicht producten moet afnemen. Dit kan erg nadelig zijn.

Een goed voorbeeld hiervan hoorde ik laatst van een andere bedreven schoonheidsspecialist. Zij had tijdens de coronapandemie minder producten verbruikt, maar werd door haar leverancier wel onder druk gezet om nieuwe producten aan te schaffen. Dit was voor haar financieel niet haalbaar.

Vraag de goede prijs

Ben je eenmaal klaar om te starten, zorg dan voor een goed verdienmodel op je behandeling. Verleidelijk is misschien om als startende ondernemer met een lage behandelprijs te beginnen. Ervaring leert echter dat het vervolgens heel moeilijk is om dit op te schroeven, gezien je klanten gewend zijn aan een bepaalde prijs.

Wil je een behandeling bijvoorbeeld nog ‘oefenen’ of wil je een welkomstkorting geven. Geef heel duidelijk aan dat dit een eenmalig tarief is, en zorg dat je in je definitieve prijslijst een goed verdienmodel hanteert.

Gerelateerde producten

Het beste resultaat wordt altijd behaald door professionele behandelingen te combineren met passende thuisverzorging. 

Dit vind je vast ook leuk

(COPY) (COPY) Facebook-post 940x788 px (1)
5 Redenen waarom Vitamine E een Must is in je Skincare Routine
Facebook-cover 851x315 px (1)
Meet the team!
Facebook-evenementencover 1920x1080 px (1)
'Wanneer beginnen met anti-aging producten?'
Facebook-cover 851x315 px
Meet the team!
TEXTURE-INSTA-1
Texture- een nieuwe behandeling tegen wallen en rimpels en vóór een natuurlijke glow
Tijdlijn 1280x720 px
"De Kracht van Camu Camu in Skin Care"

3 reacties

  1. Hi, ik ben opzoek naar een schoonheids lijn voor mijn salon.
    Ik heb nu nog Lakshmi. Graag kijk ik uit naar een andere lijn. Ik vind het heel moeilijk.
    Gr,
    Lita

    1. Hi Nora, de Xminerals-lijn is een hele mooie natuurlijke lijn met veel plantaardige ingrediënten en mineralen. Het merk is alleen 100% plantaardig en bevat ook actieve ingrediënten die chemisch geformuleerd zijn wanneer dit bijdraagt aan bv de werkzaamheid van een product. De lijn bevat minimaal parfum en natuurlijke geurstoffen en is geschikt voor gevoelige huidtypes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *