Zoek

Hoe maak ik mijn schoonheidssalon succesvol? (5 tips)

Geschreven door
Judith
In de loop der jaren heb ik vaak advies gegeven aan start-ups en grotere schoonheidssalons. Vandaag wil ik met jou delen hoe je je salon tot een succes maakt. Hierbij 5 praktische tips die je toe kan passen om jouw schoonheidssalon succesvol te maken!

Inhoud - Hoe maak ik mijn schoonheidssalon succesvol? (5 tips)

1. Let op de Cijfers

Erg leuk klinkt dit waarschijnlijk niet, toch wil ik je op het hart drukken dit wél te doen. Waarom dit zo belangrijk is voor je schoonheidssalon? Op deze manier kan je bijhouden welke omzet je minimaal moet behalen, maar ook welke mogelijkheden er zijn voor je schoonheidssalon om winst te behalen en te groeien.

Cijfers zeggen namelijk alles over de ‘gezondheid’ van je salon. Houdt bijvoorbeeld eens bij hoeveel klanten voor de eerste keer komen en hoeveel klanten een vervolgafspraak inplannen. Kijk ook naar of de verwachte cijfers stroken met je behaalde omzetten en hoe een eventueel verschil verklaard kan worden. Door al deze zaken inzichtelijk te krijgen, maak je je schoonheidssalon succesvol en behaal je optimale winst.

2. Kwaliteit over kwantiteit (veelgemaakte fout)

Een fout die helaas vaak gemaakt wordt, wanneer je een nieuwe salon opent is dat je vaak té veel diensten wil aanbieden. Focus je daarom op een paar dingen waarin je kan uitblinken (behaal 5 steren reviews!) en breid je behandelingen vanuit daar uit.

Kortom liever een kleiner kwalitatief aanbod, dan een heleboel verschillende behandelingen (half) aanbieden. Onmogelijk is namelijk om gelijk in álles uit te blinken.

3. Je bent je eigen visitekaartje

Als salon eigenaar ben je hét visitekaartje van je schoonheidssalon. Dit werkt zo; wanneer (potentiële) klanten aan jou denken, denken ze aan je salon. Dit maakt ook dat klanten wel of niet de keuze maken om naar jouw schoonheidssalon te komen.

Zou jij met een gerust hart je haar laten doen door een kapper die zelf een onverzorgde coupe heeft? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk “nee”. Zorg er daarom voor je dat je een verzorgde uitstraling hebt, waardoor klanten ook vertrouwen hebben in jouw als schoonheidsspecialiste en daarmee ook je schoonheidssalon.

via GIPHY

Uiterlijke verzorging is dus erg belangrijk, maar dit is niet het enige. Je klanten komen bijvoorbeeld ook naar jouw salon ter ontspanning. Jouw uitstraling speelt hierbij een grote rol, om ontspanning te kunnen bieden is het belangrijk dat je zelf ook ontspannen bent. Een goede nachtrust, voldoende beweging en gezonde voeding is daarom erg belangrijk. Hoe je je voelt straal je ook uit naar je klanten. Let daarom goed op jezelf, want als het goed met jou gaat, behaal je meer succes op de werkvloer!

4.Veel kleintjes maken één grote

Een mede-schoonheidsspecialist vertelde mijn laatst hoe zij succesvol een mooie klantenkring had opgebouwd. Het is mij bijgebleven dat ze vertelde dat je oneindig veel kleine dingen kunt doen om op dit vlak succes te behalen.

Met name de kleine attenties en acties zorgden bij haar voor veel klanten! Hierbij enkele ideeën uit de praktijk die je zelf ook kunt doen:

Open dagen houden (ballonnen maken nieuwsgierig)

Trek aandacht met uitbundige ballonnen buiten. Ballonen maken nieuwsgierig en trekken nieuwe klanten. Houdt bijvoorbeeld speciale open dagen waarop je in kan lopen en kennis kan maken met jouw schoonheidssalon.

Klanten nieuwe acties toesturen (+/- iedere 6 weken)

Acties doe je om (nieuwe) klanten te trekken, hiervoor moeten ze uiteraard wel op de hoogte zijn van bestaande acties. Doe dit door bijvoorbeeld via social media , persoonlijk contact of een nieuwsbrief.

Verjaardag korting/ presentje

Houdt de verjaardagen van klanten bij in een systeem en geef ze een verjaardag korting. Dit maakt het klantcontact persoonlijker. Ook leuk: geef een korting op de ‘verjaardag’ van je salon zoals hieronder.

Geef testers mee *met mate!*

Met testers kan je klanten gemakkelijk kennis laten maken met een merk/ product. Belangrijk is om niet ‘zomaar’ testers mee te geven, maar het echt aan te passen op de klant.

Koopt iemand bijvoorbeeld altijd de dagcrème, maar nooit de nachtcrème. Geef dan eens een sample van de nachtcrème mee om uit te proberen. Of komt iemand altijd alleen voor een behandeling, maar koopt nooit de thuisverzorging. Geef dan bijvoorbeeld eens leuk zakje mee voor de zomervakantie en doe hier een tester met SPF in. Zo maken je klanten kennis met producten thuis en hebben ze iets dat hun herinnert aan het salonbezoek.

Tips

Noteer hierbij voor jezelf altijd welke tester je aan een klant hebt meegegeven, zodat je bij een volgende bezoek kan informeren hoe de tester beviel.

Geef een kerst/valentijn/pasen cadeautje mee (snoepjes in thema!)

Ook hierbij geldt, het gaat om het gebaar en hoeft dus niet groot te zijn. Geef een kleine attentie, in thema waardoor klanten het gevoel hebben dat je aan ze denkt. Dit geeft net iets extra’s aan hun salonbezoek en wie weet zie je ze dan terug.

Tips

Plak op alle items die je meegeeft je logo, vaak worden cadeaus door meerdere mensen gezien. Op deze manier heb je extra profijt van je leuke acties en ga je dit terug zien in je winst!

5. Vindbaarheid en zichtbaarheid

Om succesvol te zijn heb je winst nodig en om winst te behalen heb je klanten nodig. Zorg daarom dat je salon vindbaar is voor klanten, zowel online als in de buurt. Maak gebruik van alle mogelijkheden.

Dit zijn basic kansen die je in elk geval kunt benutten:

  • Maak hier een Google ‘mijn bedrijfspagina aan’
  • Maak gebruik van social media voor je schoonheidssalon en deel hierbij je locatie
  • Zorg ervoor dat je salon vanaf buitenaf zichtbaar is
  • Stel je schoonheidssalon voor via de buurtapp Nextdoor (wie weet komen je buren voor een behandeling)
  • Maak een website voor je schoonheidssalon
  • Zorg voor goede mond-tot-mond reclame
  • Geef flyers mee en leg deze neer bij plaatsen waar potentiele klanten komen.
  • ‘Bring a friend’, laat je bestaande klanten een nieuwe klant aandragen in ruil voor een eenmalige korting voor beide. Zo krijg jij meer bekendheid en je klant krijgt ook een extraatje, een win-win situatie voor jullie allebei dus!

Bonus: kies het juiste merk

Succesvolle mensen en bedrijven werken vaak niet alleen, maar hebben een heel team achter zich staan. Kies daarom voor een merk dat bereidt is jouw en je salon te ondersteunen bij het behalen van je doelen.

Bij Mineral Skin Cosmetics vinden wij het leuk om samen met onze klanten mee te groeien en samen te gaan voor succes! Wil je meer weten of heb je ergens hulp bij nodig? Laat dan vooral even een berichtje achter.

Waar je nog meer op moet letten bij het kiezen van een merk? Kijk dan ook even hier!

Gerelateerde producten

Het beste resultaat wordt altijd behaald door professionele behandelingen te combineren met passende thuisverzorging. 

Dit vind je vast ook leuk

(COPY) (COPY) Facebook-post 940x788 px (1)
5 Redenen waarom Vitamine E een Must is in je Skincare Routine
Facebook-cover 851x315 px (1)
Meet the team!
Facebook-evenementencover 1920x1080 px (1)
'Wanneer beginnen met anti-aging producten?'
Facebook-cover 851x315 px
Meet the team!
TEXTURE-INSTA-1
Texture- een nieuwe behandeling tegen wallen en rimpels en vóór een natuurlijke glow
Tijdlijn 1280x720 px
"De Kracht van Camu Camu in Skin Care"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *