1. Laat je inspireren
Pinterest is één van mijn favoriete websites om inspiratie op te doen voor mijn salon inrichting. Je kunt hier een moodboard vormen van plaatjes die je aanspreken. Deze ideeën helpen je later bij de inrichting van je schoonheidssalon. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn eigen moodboard op Pinterest.
2. Kies een kleur (en blijf daarbij)
Bij het bepalen van een thema, is kleur één van de belangrijkste elementen waar je goed over na moet denken. Kleur zegt namelijk alles over wat jij en je salon willen uitstralen en hoe je wordt herkend door je klanten.
Denk bijvoorbeeld aan het logo van NS: wanneer je hieraan denkt, zie je gelijk het herkenbare blauw-gele logo en de blauw-gele treintoestellen voor je. Dit is exact wat je ook graag wil bereiken met de inrichting van je eigen salon.
Door het kiezen van het juiste kleurenpallet en deze terug te laten komen in bijvoorbeeld je logo, Instagram en salon bouw je een ‘merk’ voor jezelf op waaraan je wordt herkend.
Je kunt bij het kiezen van een kleur gaan voor een wat opvallendere kleur. Dit zorgt voor een speelse uitstraling.
Of zoals hieronder, kun je ook kiezen voor een look die clean oogt. Dit doe je door neutrale kleuren te gebruiken. Maar denk eraan; blijf bij het kiezen van een kleur rekening houden houden met het ‘merk’ en de visie die jij voor ogen hebt!
3. Zorg voor een inspirerende en leuke wachtruimte
Zelfs de wachtruimte in je salon draagt bij aan een niet te vergeten salonervaring voor je klanten. Hoewel je hier niet daadwerkelijk je service verleent is dit wel van invloed op de algehele klantexperience.
Je klanten zijn niet op bezoek bij de dokter, dus je moet ervoor zorgen dat ze zich ook niet zo voelen. Dit kan je doen door voldoende ontspanning en entertainment te bieden terwijl ze wachten. Zo kan je in de wachtruimte een ‘instawaardige’ selfiehoek creëren en lekkere loungestoelen aan je inrichting toevoegen met tijdschriften (in de juiste kleur uiteraard).
Tip
Maak een locatie aan op Instagram voor je salon zodat mensen je kunnen taggen in hun foto
[bonus] Zo creëer je zelf een selfiewaardige hoek
Soms zie je iets waarvan je denkt: ‘daar moet ik een foto van nemen!’. Zorg ervoor dat jij zo een plekje in je salon creëert. Dit doe je door aandacht te besteden aan de volgende do’s en don’ts:
Do:
- Zorg voor een extra eyecatcher
- Plaats een inspirerende quote of tekst
- Maak een instawaardige achtergrond met een flowerwall of muurschildering
- Kies voor de juiste belichting
- Maak gebruik van spiegels en lijsten
Don’t:
- Een witte lege muur
- Een chaotische uitstraling
- Styling die niet bij jouw merk en visie past
- Maak het tafereel niet te groot voor een foto
Hoe zien deze tips eruit in de praktijk? Ik heb een selectie gemaakt van salons die deze tips met succes hebben toegepast. Kijk hieronder voor wat salon inspiratie!
Love de flowerwall ?
De glamour vintage telefoons geven de foto’s nét wat extra’s
Deze flamingo’s zijn té leuk om geen kiekje mee te nemen
4. Op deze manier presenteer je je producten (niet)
Veel beautysalons hebben vaak de neiging om bij de inrichting van hun salon, producten achter de toonbank te presenteren. Hoewel dit er netjes uitziet is dit niet zo verstandig.
Door de producten achter de toonbank te etaleren creëer je onbewust een afstand tussen de klant en het product, dit terwijl je er juist voor wil zorgen dat je product toegankelijk is voor je klanten. In het voorbeeld hieronder is een positief punt dat de klant geïnspireerd kan worden door de producten en de producten op kan pakken en bekijken. op deze manier is de stap om het product te kopen veel kleiner.
Tip
Dit kan je omzet makkelijk verhogen. Als depositair bij Mineral Skin Cosmetics verkoop je de huidverzorging met een lekkere winst aan je klanten. Daarnaast krijg je persoonlijke begeleiding bij het opzetten je salon van Hetty en José.
De hoeveelheid producten en manier van etaleren is ook van invloed op het koopgedrag. Stouw je salon niet vol met allerlei producten. Het oog houdt van een uitgebalanceerd en symmetrisch geheel, let hierop bij de inrichting.
Wanneer je een set wil presenteren, werk dan met de regel van drie. Deze regel houdt in dat drie producten naast elkaar op een display aantrekkelijk zijn voor klant om te kopen.
5. Last but not least, behoud rust in de salon
Decoratie is erg leuk, maar soms ben je hier te enthousiast mee en heb je de kans dat alles bij elkaar ‘too much’ is. Gelukkig heb ik tips die ik graag met jullie deel om dit gevaar en taferelen zoals op de foto te voorkomen. (Dit is dus een inspiratie foto hoe je de inrichting van je schoonheidssalon niet moet aanpakken)
- Wanneer je gebruik maakt van open kasten is het belangrijk dat deze opgeruimd zijn. Weet je dat dit niet gaat lukken, kies dan voor gesloten kasten.
- Centreer lijstjes en schilderijtjes. Door lijstjes bij elkaar te plaatsen op één plek in plaats van kris kras door de salon heen, creëer je rust en regelmaat.
- Verlichting kan de kamer drukker en optisch groter of kleiner doen lijken, houd hier rekening mee bij het kiezen van de juiste verlichting
- Planten zijn een budgetproof alternatief om je schoonheidssalon een boost te geven, zonder de kalmte te verstoren.
Zie hieronder een selectie aan planten die wat mij betreft een plekje in de inrichting van je salon verdienen!
Conclusie
Maak duidelijk voor jezelf hoe je je salon als merk wil neerzetten en speel daarop in. Moodboards kunnen een grote hulp zijn om salon inspiratie op te doen, hierbij moet je in je achterhoofd houden dat je niet alles tegelijk kunt willen. Maak daarom voor jezelf een selectie van kleuren en blijf daarbij. Door een thema te kiezen behoud je rust in de inrichting van je salon en blijft het een ontspannen plek voor je klanten.