Huidverzorging of huidverbetering?
Vaak noem je deze begrippen in dezelfde zin, zonder bewust te zijn van de verschillen. Toch is het bewustzijn van deze verschillen belangrijk voor de behandelingen die je aan gaat bieden in je salon, lees ze daarom goed door.
Side note: uiteraard kun je zeggen dat alle huidverzorging ook (huid) verbetering is. Het gebruik van huidverzorgingsproducten verbeterd namelijk altijd de huid! In deze blog behandelen we echter het verschil zoals dat bekend is onder de specialisten in het vak!
Huidverzorging
Huidverzorging biedt op korte termijn mooi resultaat. Veel salons bieden bijvoorbeeld een basis-gelaatsbehandeling aan in hun salon. Deze behandeling bestaat vaak uit, zoals het woord het al zegt, basis-huidverzorging. Denk hierbij aan het reinigen van de huid, oneffenheden verwijderen en verzorgen van de huid.
Heb je last van een onzuivere huid, comedonen of een milia, dan heeft een huidverzorgingsbehandeling direct effect. Je huid zal de dagen na de behandeling weer mooi stralen. Het onderliggende probleem is echter niet aangepakt, hier komt huidverbetering om de hoek kijken.
Huidverbetering
Waar huidverzorging stopt, begint huidverbetering. Huidverbetering richt zich op het herstel en de verbetering van je huid. Kenmerkend voor huidverbetering zijn de hoge concentraties aan werkzame stoffen waarmee wordt gewerkt. Deze hebben het vermogen om dieper in je huid door te dringen.
Zeker in een kuurverband zijn mooie resultaten met huidverbetering te behalen. Bij huidproblemen als pigmentvlekken, acne, rosacea, couperose en grove poriën kan het echte een verrijking zijn. Op deze manier heb je niet alleen op korte termijn plezier van een mooie huid, maar is het resultaat blijvend.
Groei mee met de markt
Jaarlijks, maandelijks, wekelijks en zelfs dagelijks komen er nieuwe technieken op het gebied van huidverzorging op de markt. De wetenschap staat nooit stil. Bij het aanbieden van huidbehandelingen is het dan ook belangrijk dat je dit in je achterhoofd houdt, zodat je salon werkt met producten en behandelingen die in staat zijn om de beste resultaten te behalen.
Mix en match
Bij Mineral Skin Cosmetics werken wij met mooie lijnen die met elkaar te combineren zijn. Voordeel hiervan is dat je flexibel bent voor nieuwe ontwikkelingen. Komt er bijvoorbeeld een nieuw soort masker of peeling op de markt? Dan hoef je niet de hele boel om te gooien, maar kan je deze elementen inbouwen in je bestaande behandelingen. Zo blijf je up-to-date! Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. Bij MSC werken ervaren trainers die je voorzien van een deskundig advies op maat.
Welke behandelingen zijn er?
De opties voor behandelingen die je kunt aanbieden in je salon zijn oneindig. Veel behandelingen gaan ook samen. Op die manier maak je niet alleen optimaal gebruik van de behandelingsduur, maar kan je ook extra omzet maken. Denk aan een masker gecombineerd met een (gezicht) massage, maar ook aan bindweefselmassages of een derma pen behandeling. Hieronder inspiratie voor behandelingen die je aan kan bieden in je schoonheidssalon:
- Huidverzorgende en huidverbeterende behandelingen
- Huidverbeterende massages
- Acnebehandelingen
- Diverse ontharingstechnieken
- Elektrisch ontharen
- Permanente make-up
- Micro-needling
- Spay-tan
- Anti-rimpelbehandeling
Speel in op de behoeften van de klant
Verschillende klanten gaan gepaard met verschillende wensen en behoeften. Het is aan jou als schoonheidsspecialist om tegemoet te komen aan deze verschillende behoeften en je behandelingen hierop aan te passen. Hieronder 4 soorten klanten waarmee je rekening moet houden bij je behandelaanbod in je schoonheidssalon.
1. De “ik zit in tijdsnood maar wil wel een behandeling” klant
Deze klant wil dolgraag een verzorgd uiterlijk hebben, maar heeft onvoldoende tijd voor een volledige behandeling. Speel hierop in! Biedt mini-treatments aan. Op die manier kan je klant een behandeling inplannen, zonder dat dit een aanslag is op haar tijd. Zorg ervoor dat deze mini-treatments combineerbaar zijn. Zo kun je een behandeling helemaal customizen naar de agenda van je klant. Heeft de klant wat extra tijd? Dan voeg je gewoon een extra mini-treatment toe!
2. De sceptische klant
Deze klant staat wantrouwig tegenover elke nieuwe behandeling of lijn en aarzelt dan ook om deze uit te proberen. Ook hier raad ik mini-treatments aan. Je geeft klanten door mini-treatments te combineren als behandeling en deze maandelijks af te wisselen gemakkelijk toegang tot andere behandelingen. Je zult merken dat het makkelijker wordt om volledige behandelingen te verkopen als de klanten eenmaal iets nieuws hebben geproefd en hiervan zelf resultaat zien en ervaren.
3. De “heb je nog tips voor thuis ” klant
Deze klant staat helemaal open om thuis ook aan de slag te gaan met nieuwe producten. Zorg ervoor dat je in je behandeling tijd inbouwt voor een evaluatie en advies voor thuis. Laat het advies deel uit maken van de behandeling.
Thuisbehandeling is minstens zo belangrijk! Alleen als de klant met jou als schoonheidsspecialist samenwerkt, kun je optimaal resultaat behalen. Zoals bovenstaande quote al zegt; een fantastische huid krijg je niet van 1 bezoekje, daarvoor heb je gezonde levensstijl, dagelijkse routine en een professionele schoonheidsbehandeling voor nodig.
4. De leergierige klant
Deze klant wil graag weten wat voor behandeling je exact gaat doen, welke ingrediënten er in de producten zitten en hoe deze de huid gaan helpen. Deze klant doet zich voor als een soort ‘mini-expert’.
Zorg ervoor dat je voldoende productkennis hebt en je behandelingen kan onderbouwen en uitleggen aan de klant. Voeg aan gezichtsbehandelingen een uitgebreide huidanalyse voor nieuwe klanten toe. Aan de hand hiervan maak je je behandelplan en kun je dit ook aan de klant voorleggen. Zo is je klant gerustgesteld en kun jij starten met je behandeling!
Tip
Wist je dat je met een huidanalyse-apparaat wetenschappelijk onderbouwde huidanalyses kan uitvoeren in slechts 20 seconden?
Deze behandelingen bied je aan in je schoonheidssalon:
Bied zowel huidverzorgende- als huidverbeterende behandelingen aan in je salon. Sta stil bij nieuwe ontwikkelingen en verwerk deze in je bestaande behandelingen. Houd rekening met de wensen en behoeften van je klant, laat een huidanalyse, evaluatie en thuisverzorging ook deel uitmaken van je behandeling. Stel je behandelmenu samen op basis van je capaciteiten en kijk welke behandelingen je mooi kan combineren!